Ronald en Jolanda Rhijnsburger zijn druk bezig met het ontwikkelen van de website Uitgeverij RoJo.
Een familiare uitgeverij waar je interessante boeken vindt die gaan over persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en rouwverwerking. Maar ook interessante (auto)biografieën in de breedste zin van het woord.
We speelden al een aantal jaren met dit idee, omdat veel beginnend schrijvers niet door de molen van de grote uitgeverijen komen.
Het wil niet zeggen dat het boek wat door hun geschreven is niet interessant of goed genoeg is, maar door het grote aanbod van manuscripten bij de gevestigde uitgeverijen, delven zij het onderspit, doordat de schrijvers die al naam hebben gemaakt voorrang genieten.
Daarnaast is het verdienmodel dat er door de grote uitgeverijen gehanteerd wordt zo, dat de schrijvers slechts tien procent krijgen per verkocht exemplaar van hun boek.
Door de Coronacrisis hebben de fysieke winkels het zwaar te verduren gehad, maar toch zijn er in het afgelopen jaar meer boeken verkocht dan ooit,
43 miljoen exemplaren wel te verstaan.
Het is onze intentie om deze schrijvers met hun pareltjes van boeken een podium te geven.
Wij willen het simpel houden en voornamelijk online actief zijn, al zijn we op dit moment in gesprek met winkeliers die zich willen verbinden met onze uitgeverij.
We streven naar een concept waar zowel de schrijver als de winkelier uitgelicht worden.
Wat kun je verwachten bij ons als je jouw boek bij ons onderbrengt?
Heel simpel, je komt bij ons op de website met je boek(en) en dan kun je kiezen of je een doorlink krijgt naar je eigen website waar je jouw boek op verkoopt, of dat je liever hebt dat wij je boek verkopen en verzenden, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.
Wij zullen geen grote bedragen vragen, maar zullen je juist in het zonnetje zetten met een leuk interview dat eveneens op de website komt te staan en waar wij samen mee gaan promoten op sociaal media.
"De mooiste manuscripten worden nooit uitgeven", zei ooit een wijs man tegen me.
Hij had gelijk!
De afgelopen jaren hebben wij middels onze klanten de mooiste boeken mogen lezen die op de plank lagen, maar die niet hun weg konden vinden door het huidige uitgeversklimaat dat domineert wat we te lezen krijgen als consument.
100 jaar geleden was er een man, genaamd Nico Van Suchtelen een begenadigd schrijver die nadat hij eerst zijn uitgeverij had gevraagd werd om de Wereldbibliotheek te gaan leiden.
Hij heeft er in zijn tijd voor gezorgd dat de gewone man (toen het arbeidersvolk) boeken kon gaan lezen. Later na de oorlog is daaruit voortvloeiend de Leesportefeuille ontsproten.
Boeken, magazines waren voor iedereen toegankelijk.
Nu is het iets anders en zijn het de schrijvers die veelal niet meer dat 500 boeken van hun meesterwerk, 'kindje', kunnen verkopen.
Ze zijn soms jaren met hun manuscript bezig om het perfect te krijgen, en hoe zuur is het dan, als je maar hooguit twee euro krijgt voor al je werk.
De beloftes van de uitgeverijen zijn niet meer dan wij beloven.
Ook wij kunnen niet beloven dat je in de winkels komt te liggen,
daar liggen veelal de 100 auteurs die al naam hebben.
De grote uitgeverijen geven soms wel tot 150 boeken per jaar uit, dus is de marketing en het bereik groot, maar het duurt een paar weken en dan is er weer een ander boek dat de show steelt.
Als je je bij ons aansluit dan wordt je elk kwartaal uitgelicht, zodat je boek actueel blijft en kunnen we tussentijds samen kijken hoe we dit proces kunnen intensiveren.
Je kunt je inlezen op de boeken die we aanbieden, zodat de consument een idee, een gevoel krijgt, wat de stijl van het boek is dat ze willen aanschaffen.
Kortom als boekenliefhebber maak ik het weer veel te lang!!
Maar naast de grote online aanbieders willen wij een stapje verder gaan en er een echte lezersclub van maken, waar wij als leesliefhebbers ons hart op kunnen halen en onze bevindingen kunnen delen.
Het stopt niet als je een boek uithebt, nee dan begint het pas, en hoe leuk is het als je dit met andere kunt delen op een platvorm dat iedereen in zijn waarde laat.
De realiteit is dat, als je niet de naam Adriaan van Dis draagt, het vrij onwaarschijnlijk is dat je 300.000 exemplaren van je boek zal verkopen.
Onze intentie is om Uitgevrij RoJo tot een specialistisch platform uit te laten groeien, waar gelijkgestemde zielen zich met elkaar kunnen verbinden.
Het gaat ons niet om geld te verdienen.
Wij hebben geen duur kantoor en hebben geen mensen in dienst waardoor de kosten hoog zijn en moeten doorberekend worden op een boek.
Nee, wij hebben ons eigen werk en zien dat als onze passie, en zien graag dat de verborgen pareltjes het licht mogen vinden.
Wij beloven niet dat je honderdduizend exemplaren gaat verkopen, maar wel dat de juiste mensen je boek gaan lezen en met je in verbinding blijven mocht je aan een volgend werk bezig zijn. Laten we met elkaar gaan verbinden en klik op onderstaande button voor meer informatie.
Groeten Ronald